‘Mijn ménsen moeten het doen …’
Renes Bedrijfsdiensten is een begrip in Woudenberg en omstreken. Niet alleen door het schoonmaakwerk dat op hoog niveau gebeurt, maar ook door de begeleiding van de 100 medewerkers, die dagelijks op pad gaan. Renes doet dit werk al meer dan 30 jaar en nog steeds vol enthousiasme en overtuiging. Juist door de persoonlijke betrokkenheid van oprichter en eigenaar Ronald Renes onderscheidt dit bedrijf zich in de schoonmaakwereld. Schoonmaak van bedrijfsruimten en kantoren wordt uit kostenoverwegingen (te) vaak zelf gedaan. Bedrijven nemen daar iemand voor in dienst in de gedachte dat dit de goedkoopste oplossing is. ‘Je komt dan bedrogen uit’, legt Ronald Renes uit. ‘Zo iemand is vaker ziek dan je denkt, heeft een vrije dag op een moment waarop het niet uitkomt en brengt meer kopzorgen met zich mee dan resultaat.’ De mensen van Renes staan 24 uur per dag klaar voor de klant. ‘Als een klant belt, krijgt hij binnen een uur – ja vaak al binnen een kwartier – antwoord op zijn vraag. We bouwen een goede relatie op. Dat is belangrijk om de kwaliteit van het werk hoog te houden.’Weten wat er speelt
Hoe dat in zijn werk gaat? ‘Ik wil een klik hebben met m’n klant’, vertelt Ronald. ‘Als we elkaar begrijpen is het goed.’ In gesprek met een nieuwe klant komt dat ook aan de orde. Vaak volgt dan advies over reële schoonmaakwerkzaamheden en een offerte met werkschema. ‘Het gevoel moet goed zijn. Onze mensen krijgen begeleiding vanuit ons kantoor. Ik laat me zo nu en dan zien bij de klant of werk mee, waardoor ik precies weet wat er speelt en wat er moet gebeuren.’ De schoonmakers vertrekken vanuit de basis op de Stationsweg West in Woudenberg naar de klant, waardoor ze per dag een briefing mee kunnen krijgen als er iets is gewijzigd of aanpassing behoeft. Zo houdt Renes de kwaliteit hoog: ‘Ik wil daarom ook niet meer dan gestaag groeien. Zo’n 10 procent per jaar is genoeg. Zo kunnen we de kwaliteit blijven leveren die klanten van ons verwachten.’Wederzijds enthousiast
Het gevolg van de manier van werken is dat relaties langdurig zijn. Een duurzame en open relatie vindt Renes een must. Niet alleen met zijn klanten, met wie hij in sommige gevallen al meer dan 30 jaar een prima werkrelatie heeft, maar ook met zijn mensen. De schoonmakers zijn vaak al lange tijd in dienst en zijn uiteraard in eerste instantie vakkundig. De klant heeft daar alleen maar profijt van. Renes’ medewerkers voelen min of meer als familie en krijgen ook begeleiding op sociaal vlak als daar behoefte aan is. ‘Het is mooi om te zien dat ik met het bieden van kansen om hard te werken mensen help’, zegt Ronald Renes met enige trots. ‘Je kunt de plaatselijke voetbalvereniging sponsoren, maar ik help liever mijn mensen als ze veel inzet laten zien. En daar hebben onze klanten ook wat aan. Het zijn immers mijn ménsen die het moeten doen …’. Ondertussen werken veel jonge mensen graag voor Renes. Niet alleen vanwege de aangename begeleiding door Ronald, maar ook omdat er regelmatig mooie bedrijfsfeesten zijn waarover lang wordt nagepraat.Lange relatie met focus 4u
De samenwerking met Michel van Dijk dateert al uit de begintijd van focus 4u. Focus 4u doet behalve belastingzaken ook de loonadministratie voor het gehele bedrijf. Het belangrijkste is echter het advies op managementgebied. Michel van Dijk en Ronald Renes kunnen lezen en schrijven met elkaar. ‘Ik kan me als verantwoordelijke in dit bedrijf nooit ziek melden. Als ik iemand zou moeten bellen, bel ik mezelf. Het lot van een ondernemer. In dat soort gevallen neem ik met Michel contact op. De ideale sparringpartner. Hij heeft kijk op mijn onderneming. Daar heb ik wat aan. Dus focus 4u? Ik zou niet anders willen!’Renes Bedrijfsdiensten BV
Ronald Renes
Stationsweg West 109A, Woudenberg
(033) 286 10 59
info@renesbedrijfsdiensten.nl
www.renesbedrijfsdiensten.nl

