Elektronicaspecialist voor voetgangers en raceauto’s
Sinds 1986 is Axtron BV specialist in elektronica-assemblage en -ontwikkeling. Medewerker van het eerste uur, sinds de eeuwwisseling bedrijfsleider en sinds 2012 directeur, is Hans Baarda. Hij kent het bedrijf van haver tot gort en inhoudelijk weet hij van de hoed en de rand. Niet alleen technisch is hij op de hoogte, ook is hij al vele jaren in staat een bedrijf met 25 mensen een stabiel bestaansrecht te geven. Crisis of geen crisis. Advertenties voor zijn business zijn niet echt nodig, vindt hij. Zijn trouwe klantenkring weet Axtron feilloos te vinden.
Axtron is begonnen met uitsluitend assemblage van printplaten, ‘Printed circuit boards’ (Pcb’s), aanvankelijk onder de naam ‘Com Elektronica’. Na een management buy-out in 1999 is het aanbod meer uitgebouwd: van idee tot getest en ingebouwd eindproduct.Voor de leek is het werk van Axtron onduidelijk. Het gepriegel met weerstandjes op een printplaat kennen we allemaal van vroeger, maar dat is anno 2016 aanzienlijk microscopischer geworden. Kennis van de materie en een grote mate van nauwkeurigheid zijn musts voor een goed resultaat.
Aansprekend zijn de voorbeelden van branches en klanten, waarvoor Axtron werkt. Hans Baarda: ‘Ik mag geen namen noemen, maar wij werken bijvoorbeeld voor klanten in de verkeerstechniek. Vaak werken zij in opdracht van de overheid en leveren wij ons product aan hen. Denk aan systemen voor het leggen van verbindingen voor hulpdiensten in tunnels. Maar ook aan het bekende getik (traag of snel) bij een voetgangersverkeerslicht.’ In het laatste geval gaat het om een PCB dat in samenspraak met de klant wordt ontwikkeld, gemaakt en als eindproduct (ingegoten met giethars) wordt geleverd. ‘Elektronica en regen gaan niet samen’, doceert Baarda. ‘We “verpakken” de elektronica daarom in giethars, waardoor de verbindingen zijn beschermd tegen weersinvloeden en vandalisme.’
Raceauto
Een misschien nóg aansprekender en in elk geval spannender productgroep is die van de tijdwaarneming in de sport. Met name voor de autosport levert Axtron systemen voor de registratie van rondetijden. Bij start en finish staan apparaten die signalen opvangen van een transponder in de auto. In dit soort techniek is Axtron buitengewoon gedreven en deskundig. Baarda: ‘De kunst hier is om de elektronicacomponent zo te maken dat het tegen de gigantische trillingen in een raceauto is opgewassen. Alleen inkasten is dan niet voldoende.’
In de productie werken bij Axtron in Maarsbergen zo’n 15 á 16 man. Zij werken met apparaten die het microformaat van de onderdelen aankunnen. Niemand hanteert er een ouderwetse soldeerbout. Bovendien worden Pcb’s buitenshuis gemaakt en volgens de specificaties van de klant aangeleverd. Baarda: ‘Wij produceren industriële elektronica – geen consumentenelektronica – dus relatief kleine aantallen. Zo bouwen we prototypes tot enkele honderden en sporadisch tot 25 duizend stuks, bijvoorbeeld van de transponders bij tijdwaarneming.’
Middenmotor
Axtron is qua omvang een middenmoter in zijn branche. Er zijn vijf grote concurrenten in de markt die elk 50 à 60 mensen in dienst hebben. En dan zijn er nog de bedrijven die hun eigen producten assembleren. ‘Dat doen wij uitdrukkelijk niet’, maakt Baarda duidelijk. ‘Bij eigen producten zouden we een deel van onze klanten beconcurreren. Dat is niet wat we willen.’
De samenwerking met focus 4u op het administratieve deel van het bedrijf is al zo oud als Axtron zelf. ‘Focus 4u heeft een automatiseringsslag gemaakt waar we heel blij mee zijn. Ons ERP-systeem is nu ook gekoppeld met AFAS, waardoor er niets meer dubbel wordt gedaan. Ook de betalingen met de bank zijn geregeld. Ideaal. Focus 4u ontzorgt! Wij willen helemaal niet bezig zijn met administratie …’