Opruimen is geen optie bij toenemende hoeveelheid data
Dennis Kuipers is in september 2010 gestart met AnylinQ, een bedrijf voor dataopslag, -transport en -verwerking. Vijf jaar later zijn er zo’n dertig man aan de slag om de data van een groot aantal bedrijven te managen. Een ingewikkeld proces waar veel computerintellect bij komt kijken. En ook een soort fanatisme. Dat alles samengebracht in zeer fraai monument en industrieel erfgoed: De Gruyter fabriek in ‘s-Hertogenbosch.
‘Opslagcapaciteit neemt bij elk bedrijf – groot of klein – almaar toe’, verduidelijkt Dennis Kuipers zijn business. ‘Vergelijk het maar met je vakantiefoto’s. Vroeger had je twee rolletjes met 36 afdrukken, nu heb je duizend digitale beelden (of meer). Je gooit niks weg. Ik bewaar bijvoorbeeld ook al mijn e-mail.’ Zonder twijfel voor velen herkenbaar. Wat is de oplossing? ‘Opruimen is geen optie’, legt Kuipers uit. ‘Je hebt altijd iets beters te doen dan opruimen. Bovendien kan het zomaar zijn dat wat je zou willen opruimen een keer nodig hebt. Wat we dan doen is mail die een jaar niet is gebruikt ergens anders neerzetten.’ Dit zijn voorbeelden die we allemaal herkennen in ons eigen dagelijkse bestaan. We kunnen omgaan met de problemen die deze voorbeelden met zich meebrengen. Het échte werk waar AnylinQ mee te maken heeft zijn bijvoorbeeld de data van postorderbedrijf Wehkamp, dat dagelijks voor 2 miljoen euro aan facturen aanmaakt. ‘Een dagelijkse back-up is dan niet meer toereikend. De data van zo’n bedrijf stellen wij elke tien minuten veilig’, aldus Kuipers.
Het draait om kennis
De complexiteit van het managen van data neemt hand over hand toe. Kennis van deze materie is essentieel. AnylinQ heeft hier gelukkig geen gebrek aan. In een open ruimte, vormgegeven door Studio Conen die zelf ook in
De Gruyter Fabriek is gevestigd, zitten de data management experts elk naar een tweetal grote beeldschermen te kijken en slimme dingen te doen. Het zijn ‘nerds’ anno 2015. Buitengewoon kundig in hun vakgebied, zeer fanatiek ook en gefocust op wat ze doen. Ze gaan door met hun werk tot het probleem is opgelost. Ook als dat pas diep in de nacht het geval is. Ze hebben uiteraard een prima pakket arbeidsvoorwaarden, maar ze hebben vooral heel veel plezier in hun werk.
Eigen acquisitieteam
De enorme groei van het bedrijf heeft AnylinQ te danken aan een eigen acquisitieteam in Spanje van acht mensen dat op basis van een database met bedrijven van boven de honderd medewerkers telefonisch acquireert. ‘Pas als ik weet dat een lead belangstelling heeft, een probleem heeft op het gebied van dataopslag, -transport en -verwerking én budget heeft, stap ik in de auto en ga ik daar langs’, illustreert Kuipers zijn efficiënte aanpak.
Het contact met focus 4u verloopt niet minder efficiënt en is ontstaan via AFAS. AnylinQ wilde een aanpassing aan de standaard instellingen van het pakket en verlangde een partij die daar flexibel mee om kon springen. Dat is natuurlijk koren op de molen van Focus4U. Er is immers geen partij die zó kan lezen en schrijven met AFAS-producten als focus 4u.
AnylinQ B.V.
Data Management Services
Dennis Kuipers
Veemarktkade 8
5222 AE ‘s-Hertogenbosch
T. 085 744 00 20
www.AnylinQ.com

