25 jaar reclamekracht in 2Unit
Gevelreclame, wrappen van auto’s, reclameborden, displays, raamdecoratie, vlaggen en ga zo maar door. Voor Sjoerd Jongsma letterlijk gesneden koek. Hij is thuis in het ontwerpen, uitsnijden en plakken van folies op uiteenlopende ondergronden. Een ambachtelijke reclameman dus met een macht aan kennis en ervaring, die samen met een compagnon eind 2014 misschien wel tegen wil en dank als ondernemer is gestart.
Vakman Sjoerd Jongsma heeft eind 2014 de in de regio Utrechtse Heuvelrug bekende onderneming Kraan Reclame overgenomen. Omdat hij vrijwel zijn gehele werkzame leven bij dit fullservice reclamebureau had gewerkt, was het een logische stap en kon Sjoerd verder op de gebruikelijke voet. Wel heeft hij samenwerking gezocht met Dick van de Waerdt, in dezelfde regio bekend van zijn bedrijfskleding en promotietextiel.
‘Een mooie samenwerking’, licht Sjoerd toe. ‘Een deel van mijn klanten was ook al klant van hem. Alle partijen hebben er dus baat bij.’ Door zijn uitgebreide netwerk heeft Sjoerd over klandizie niets te klagen.
Het plezier dat hij heeft in z’n werk is waarschijnlijk de reden waarom het zo goed gaat. ‘Ik vind het nog altijd leuk om te doen. Ben nu meer gedreven dan voorheen. Vooral de afwisseling spreekt me erg aan. Het ontwerpen achter m’n pc vind ik leuk, maar ook het contact met klanten.’ Hoe hij aan nieuwe klanten komt? Voornamelijk mond-tot-mondreclame, ongeveer de enige reclamevariant die hij graag overlaat aan anderen.
Meer dan 25 jaar ervaring
Toch moet het een ander gevoel geven dat hij nu eindverantwoordelijk is voor het gehele bedrijf in plaats van alleen voor zijn eigen werk. ‘Mijn oorspronkelijke werk, folie uitsnijden en plakken op allerlei ondergronden, doe ik al meer dan 25 jaar. Dat blijft m’n vak waar ik in de loop der jaren natuurlijk veel verstand van heb gekregen. Maar er komt nu meer bij kijken. Als zelfstandige moet je ook bezig zijn met investeringen, toekomst etc… De administratie verzorg ik samen met mijn vrouw Saskia. Dat ligt haar iets beter dan mij. Het lijntje is daardoor kort en samen zorgen we er voor dat alles goed verwerkt wordt in AFAS Profit.
Rennen (en stilstaan)
Verder heeft Sjoerd het druk gehad met lastminute aanvragen zoals die van Hotel Oud London in Zeist voor de bestickering van de glazen toegangsdeuren met beelden van renners van de Tour de France. Het Bilderberg Hotel ontving begin juli een drietal wielerploegen tijdens de Grand Départ in Utrecht en liet Sjoerd iets toepasselijks ontwerpen.
Zo is het vaker rennen en stilstaan als zelfstandige. Leuk om te doen en zeker geen onbekend fenomeen. Wel nieuw voor Sjoerd, maar volstrekt vanzelfsprekend, is het werken met AFAS Profit. Zo is het contact met focus 4u ontstaan. Een een-tweetje die in de wereld van de accountancy wel vaker voorkomt…