Ergens eind december na de kerst werd ik, natuurlijk ongelegen, door een call center gebeld namens Nationale Nederlanden. Of ik wist dat m’n pensioenpolis waarschijnlijk het beoogde doel niet zou halen. Zo goed en zo kwaad als dat ging, heb ik antwoord gegeven op best lastige vragen over mijn beleggingsverzekering bij deze verzekeraar.
En ik ben als het gaat om financiële vergezichten niet de slechtst onderlegde burger, al zeg ik het zelf. Enfin, een week of twee later krijg ik nog een soortgelijk telefoontje en vervolgens hoor ik maanden niets. En dan? Dan wordt er half mei aangebeld en mag ik een krabbel zetten voor een aangetekende brief van Nationale Nederlanden. En nu komt het: behalve een lauwe samenvatting van het telefoongesprek (dat ik goed geïnformeerd ben door mijn beleggingsadviseur) staat er werkelijk niets in! Waarom zou je zoiets nu aangetekend (wat kost dat tegenwoordig …?!) versturen? Nou, dat staat er wél in: “We willen graag zeker weten dat u deze brief ontvangt. Daarom sturen we u een aangetekende brief.”
Echt! Dit schrijven ze letterlijk …! Anno 2016! Waarom willen ze dat zo graag zeker weten? Er staat tóch niks in. Stel je voor dat ik een brief zónder informatie van enig belang níet zou lezen. En dan heb ik het maar niet over de klunzige fout waarmee de brief opent: ‘Op 30 december 1899 hebben wij u gesproken over …’Je kunt je een maandje vergissen, maar 116 jaar ernaast zitten vind ik erg veel.
Ik weet zeker dat u er net zo over denkt als ik. Anno 2016 een volstrekt inhoudsloze brief aangetekend verzenden is een zinloze geldverspilling die ten koste gaat van het rendement op mijn polis. Bovendien vind ik het een onverantwoorde manier van bezighouden van werknemers bij NN en in hun call centers. Wij van focus 4u en outsite 4u delen informatie altijd online. Efficiënt en effectief werken zit ons in het bloed. We weten zeker dat die informatie u bereikt. De gedachte dat die aangetekend verzonden moet worden is inderdaad van de negentiende eeuw, van het jaar waarin NN dacht contact met mij te hebben gehad. Zo komen grote verzekeraars niet van hun imago ‘grote gebouwen, kleine lettertjes’ af. Als geld en menskracht gaan zitten in dit soort acties, vraag ik mij af of verzekeraars voldoende met de tijd meegaan. Ik zit me nog steeds te verbazen over deze actie van NN.
Begrijpt u het? Wie het snapt, mag het zeggen …
Michel van Dijk
Directeur focus 4u / outsite 4u